duminică, 27 septembrie 2009

Bregoviceanu tiganu '

Da, stiu, am net duminica. Poate pentru ca sunt la munca, de-aia! Oricum, am descoperit cea mai buna melodie de ascultat in metrou: Incubus - Are you in. Da' merge si DJ Shadow - Midnight in a perfect world. Plm, stop, ca iar incep...

Mie-mi place Bregovic. Si-mi plac si sarbii. Care chiar mi-au demonstrat cat de roman sunt intr-un episod simpatic. Eram la Taverna Sarbului, la o cumetrie din asta corporatista la care cantase chiar fanfara lui Bregovic. Io, cam matol, ma duc la ei si-i intreb cum se cheama cantecul ala, tararai-rai, lalalai-lai.. Si ei imi zic:
-A, ala e un cantec romanesc, se cheama Hai, Hai!
Evident, nu l-am gasit niciodata nicaieri in alta parte, dar asta e altceva.

La un an, doi dupa faza respectiva, eram la Belgrad, intr-un vestiar, obosit dupa o zi de arbitraj si faceam conversatie cu colegii mei sarbi:
-Ce-ar merge o bere acuma! De fapt, as bea cam doua, trei, asa...
-Bere??? Cu berea si cu apa te speli, da?! Baut se numeste de la vodca in sus!
Deja se uitau la mine cam ca la ultimul fatalau. Dar cea mai mare firma-n cap aveam sa o iau un pic mai in josul conversatiei cand eu, incercand sa ma dau lebădă-n chiuvetă ca stiu si eu ceva despre ceea ce credeam ca e o parte din cultura sarbeasca, m-am laudat ca-mi place Bregovic. Priviri mai dispretuitoare ca alea pe care mi le-au aruncat aia, mai rar.

-Pai ala face muzica tiganeasca! Tie-ti place asa ceva???
Si-a urmat un discurs in cor despre cat dispretuiesc ei tiganii si ce nenorociti sunt tiganii etc. M-au lasat interzis. Ca sa intelegeti ce impresie aveam eu despre sarbi in momentul respectiv, tre' sa precizez ca au o tara superba. Nu numai ca peisaje. Ei la tara nu au case. Cea mai mica dintre case e cam cat o vila adulta de pe la noi. Iar Belgradul e fantastic. Bineinteles, fantastic intr-un mod pe care numai un om nascut si crescut in comunism si devenit adult in capitalismul asta de baltă al nostru il poate intelege. Iar impresia de civilizatie o ai in orice directie te-ai uita.

Deci ei au dus rasismul pe noi culmi. Nu le placea Bregovic pentru ca facea muzica "de tigani". Bine, chiar si asa, mie-mi plac sarbii, am motivele mele, printre care nu stiu exact cat conteaza faptul ca nu-mi plac americanii. Dar imi place si Bregovic. De ce? Nu stiu. Dar cum ar fi sa nu-ti placa Grasa de Cotnari sau Busuioaca de Bohotin pentru ca-s din Moldova? Pvla mea, pan' la urma, ar trebui, daca esti din Bucuresti, sa nu-ti mai placa mancarea, ca-i de la tara. Exagerez, stiu. Da' chiar ar trebui sa nu ne mai placa un cantec pentru ca l-a creat un tigan sau un fel de mancare pentru ca l-a inventat un homosexual?

Niciun comentariu: