miercuri, 18 ianuarie 2023

Toate mergeau aproape bine pentru prinţ, până într-o zi, când tatăl lui îl chemă la el.
-Du-te în lume şi află de ce văd bine cu ochiul drept şi nu văd bine cu ochiul stâng. Dacă faci asta, îţi las ţie împărăţia mea.
-Tată, dar eu sunt al doilea născut...
-Dacă faci asta, te aleg pe tine moştenitor.
Şi a plecat. A făcut înconjurul regatului şi apoi al lumii. Peste tot întreba:
-Ştiţi cumva de ce împăratul vede mai vine cu un ochi şi cu altul mai prost?
Cei mai mulţi îl ocoleau ca pe un lepros. La o răscruce, un binevoitor i-a spus în şoaptă:
-Vorbeşti aşa despre bunul împărat? Vrei să te omoare?
Un cerşetor beţiv auzi conversaţia şi urlă:
-Pentru că vede doar ce vrea el!
Iar prinţul a înţeles. Cerşetorul avea dreptate. Institutorul lui, Demagostene, îi spunea că pământul este plat, dar în depărtare se vedeau munţii, cum să fie pământul plat? Aşa că a mers înainte. A traversat planeta şi s-a întors acasă pe la miazănoapte. Acasă, s-a întâlnit cu tatăl lui.
-Ai aflat care-i pricina cu ochii mei?
Tânărul prinţ nu avu curajul să-i spună ilustrului său tătâne adevărul pe care îl aflase de la un om de rând.
-Am aflat multe lucruri, dar asta nu. Am aflat ţinuturi miraculoase, am aflat frumuseţea femeilor negre, am aflat limbi pe care nu le cunoşteam... şi am aflat că pământul e rotund.
-Adică te-am trimis 6 ani în pribegie ca să nu afli ce ţi-am cerut! Şi nu-mi mai spune tată! Eşti fiul vizitiului meu făcut cu o hangiţă, mă-ta aia care crezi tu nu e a ta, n-a putut să facă copii niciodată,  nici sora ta nu e sora ta, i-a înfiat mă-ta pe toţi ca să pretindem că avem moştenitori, nici măcar fratele tău mai mare nu e fratele tău şi oricum nu mai e!
-A murit!?
--A murit ăn luptă, ca un erou, cu ca tine, un plimbă-lume! Nu mă crezi când îţi zic că nu eşti copilul meu? Am fost  plecat 3 ani în război şi tu te-ai născut după 2. Acum marş la castelul tău şi aşteaptă să mor eu să moşteneşti imperiul ăsta care oricum nu m-a meritat niciodată!
Iar prinţul se duse, numai că pe drum a luat o altă hotărâre: mai avea ceva de făcut. Trebuia să plece din nou. Aflase că pământul e rotund, dar trebuia să afle dacă este un cerc sau un glob.

Niciun comentariu: